Info och bilder från skogsdagen – Vägval Skogen!

Det var en underbar vårdag när skogsdagen Vägval Skogen! genomfördes. Ett 30-tal personer dök upp och fick ta del mycket intressanta fakta samt frågor och diskussioner kring skogen.

Skogsdagen började i Grevbäcks  hembygdsgård där ett 30-tal personer hade samlats. Naturskyddsföreningens ordförande Per Madestam inledde skogsdagen med att reflektera och visa olika exempel på skog. Vilken bild har man idag på vad en skog är? Är en skogsplantage med enbart ett slags träd i samma ålder en skog? Eller är en naturskog med blandade arter av träd i olika åldrar och där träden får dö på platsen en skog?

Därefter tog biolog och naturvårdskonsulten Sofia Berg över och föreläste kring skogen, biologisk mångfald, klimat- och miljö, modernt skogsbruk med trakthyggen, hur de stora skogsbolagen lagligt kan göra schablonmässiga hänsyn på ett sätt som inte säkrar biologisk mångfald och skyddar hotade arter och biotoper. Vill man lära sig mer om detta rekommenderade hon bl a SVT Vetenskap’s dokumentärserie Slaget om skogen samt artiklar där DN granskar skogsindustrin.

Därefter samåkte alla till skogen i Brännhult. Där fanns möjlighet att grilla över öppen eld och matsäck. Maten intogs intogs i glad samvaro och alla njöt av denna varma och soliga vårdag. Därefter guidade Sofia Berg oss runt i en naturskog. Bl a visade hon lavar som bara kan existera om rätt förutsättningar finns och därmed också är tecken på platsen har stor biologisk mångfald. Hon gjorde även ett borrprov på en grov gammeltall som bara visade sig vara ca 95 år gammal och en nästan lika grov gran som visade sig vara bara ca 30 år.

Slutligen återsamlades vi i Grevbäcks hembygdsgård igen för fika och för att prata om dagen. Dagen avslutades med att Naturskyddsförening i Hjobygden genomförde sitt årsmöte.

Per reflekterar kring bilden av skogen.

Sofia föreläser om myter i skogen

Per och Sofia

Lunch i skogen i Brännhult

Reine Bosse och Erika

Ingemar

Per och Sofia m fl

Eva m fl

I Varggropen upptäckte Sofia både vägglav och linnea

Gammelgranslaven signalerar höga naturvärden, en nyckelart.
På en asp I närheten växte krushättelaven, också en nyckelart.

Sofia tar ett borrprov på en grov gammeltall.

Sofia räknade till 95 årsringar i borrprovet. Gammeltallen visade sig bara vara medelålders.