Skogsdag med skogsbiologen Sebastian Kirppu

Torsdag den 9 maj kl. 10.00 samt kl. 18.30

Affisch i PDF-format

Kl. 10.00-ca.14.00 ”Skydda det som skyddas kan”

Vandring i fält med Sebastian Kirppu i skogen. Dagen vänder sig till dig som själv är skogsägare och vill lära dig mer om vad som kan vara unikt och särskilt skyddsvärt i din skog, men också till dig som inte har egen skog, men vill lära dig mer om förutsättningarna för en ”riktig skog”,  om signalarter, om skogens unika ekosystem och om vad som är livsmiljöer för skyddade arter. Med din kunskap kan du uppmärksamma skogsägaren, oavsett om det är privatskog, förvaltad skog eller bolagsskog, om vad som verkligen bör skyddas och varför. Genom stor kunskap om skogens ekologi och processer vägleder och guidar Sebastian alltifrån nybörjare till erfarna skogsbiologer på den nivå som gör att alla känner sig berikade i kunskap om skogens ekosystem.

Samling på Stekarekärret Lilla Munkebo 1, 544 91 Hjo

Fika samt lunch i fält erbjuds till självkostnadspris, 100 kr.
Swisha på plats eller i förväg till: 1230968602.

Anmälan till Per Madestam, per.madestam@naturnarahastkraft.se, el. tfn 0730-932646.
Senast den 6 maj.

Kl. 18.30 ”Skydda skogen”

Föreläsning med Sebastian Kirppu på Kulturkvarteret i Hjo.

Sebastian Kirppu omnämns ofta som gammelskogens främste beskyddare. Uppskattad föreläsare och känd från flera TV-produktioner om skogen i Sverige. Han är en stridbar kritiker av svenskt kalhyggesskogsbruk och inte alltid populär hos skogsnäringens företrädare. Hans tidigare arbetsgivare, Länsstyrelsen i Dalarna, försökte år 2018 förbjuda honom från att använda sin demokratiska rätt att yttra sig om det svenska skogsbruket genom att besluta att han inte fick inventera skogar, arter och skriva rapporter om hotade skogar på sin fritid. Sebastian fick hjälp av facket att stämma staten och vann i arbetsdomstolen. Sebastian har en förmåga att kommunicera naturens stora värde, dess fascination och dess nytta på ett smittande och inspirerande sätt.

Kulturkvarteret i Hjo

Ingen föranmälan. Fika.

Arr: Hjobygdens Naturskyddsförening, Kulturkvarteret Pedagogien Hjo kommun.