Lär dig om invasiva växter – ett hot mot den biologiska mångfalden

Den 19 juni kl 10-13 bjuder Hjo Naturskyddsförening in till en kurs om invasiva växter i Hjoåns dalgång, en plats där flera av dessa plågor förekommer. Ulla Kjellander kommer föreläsa och svara på frågor. Det blir också en vandring då växterna och deras framfart kan studeras i deras miljö och deltagarna får se och testa hur de ska hanteras för att skada så lite som möjligt.

–  Vi hoppas och tror att många kommer att sluta upp, inte minst många som bor här i närheten och är nyfikna på sin närmiljö och vad som gömmer sig här, säger Per Madestam, ordförande i föreningen.

Kan en växt vara ond? Är inte naturen själv bra på att skapa balans mellan olika arter? Ska vi människor verkligen lägga oss i och ta bort sådant som vi tycker inte passar in?

Under senare år har uppmärksamheten kring så kallade invasiva växter och djur ökat och vi kan ofta läsa om dem i media. Det väcker också många frågor. Vad och vem bestämmer egentligen vad som har rätt att få växa på en plats?

­– Många av de växter som vi idag kallar för invasiva finns här för att människor tycker de är vackra och har tagit hit dem som trädgårdsväxter. För några år sedan läste jag i en trädgårdstidning tips på hur man snabbt kunde skapa en trädgårdsbärså med parkslide och i vårens säsong av Trädgårdstider på SVT använde de denna växt som prydnad. Men det är djupt okunnigt. Det räcker med att små växtdelar från denna sprids så får den fäste på nya platser och hotar att ta över fullständigt, berättar Ulla Kjellander.

Det är inte den enskilda växten som är ond, utan att den hamnar i en miljö där de arter och andra faktorer den normalt samspelar med saknas. Resultatet blir ohejdad tillväxt, att inhemska arter trängs undan och den biologiska mångfalden hotas.

– Det handlar inte om ifall vi människor ska lägga oss i eller inte, utan snarare om att reparera en skada som vi själva åstadkommit, förklarar Per Madestam. Det främsta vapnet i den här kampen är kunskap. Ju mer vi vet, desto klokare kan vi handla.

Detta och mycket mer kommer alla som sluter upp den 19 juni att få lära sig mer om. Ingen anmälan behövs utan det är bara att komma till Hammarnskolans fotbollsplan den 19 juni kl 10. Gärna med en fikakorg.

– Förutom att lära oss mer om denna viktiga fråga, blir det ett tillfälle för en lärorik vandring i vår underbara dalgång och för en trevlig stund tillsammans. Alla åldrar är välkomna, säger Per Madestam.

Bent med en Jättebalsamin

Bengt Eriksson med en jättebalsamin, en av de invasiva arter som sprider sig i hjoåns dalgång, men som inte ska blandas ihop med blekbalsamin eller springkorn.

Ulla och medlemmar

Ulla Kjellander och medlemmar i Naturskyddsföreningens när de rekognoserade inför dagen om invasiva växter den 19 juni.