Konstgräsplan – eller 70 000 plastpåsar?

Naturskyddsföreningen Hjo har ställt följande fråga på allmänhetens frågestund till Hjo kommunfullmäktige :

Konstgräsplan eller nära 70 000 plastpåsar i vår natur?

2019-09-11

Hjo kommun har en konstgräsplan där kommunens invånare, inte minst barnen, kan spela fotboll året runt. Detta är positivt och en fin service till medborgarna.

Det granulat som konstgräsplanen är fylld av är emellertid mycket problematiskt. Därför vill vi, Naturskyddsföreningen i Hjo, uppmana kommunledningen att se över alternativen och byta ut befintligt plastgranulat.

Konstgräsplanens granulat är en av de större källorna till att mikroplaster sprids i Vättern. Det har en skadlig inverkan på såväl djur- som växtliv. Mikroplastpartiklar är i den storlek att fiskar misstar det som föda. På så vis kan miljögifter ta sig in i näringskedjan då mikroplast binder dessa.

I Sverige så väl som i Europa råder konsensus att minska engångsplasten. Ett led i detta var att införa en kostnad för plastpåsar i butiker.

Vi kan göra ett räkneexempel för att tydliggöra nödvändigheten i att även ta tag i frågan konstgräsplanerna:

Uppskattningsvis försvinner flera ton granulat från en konstgräsplan per år.

En Ica-kasse väger runt 15 gram.

Vi räknar lågt och uppskattar att konstgräsplanen i Hjo släpper ut 1 ton granulat per år.

Att fortsätta med plastgranulat på konstgräsplanen är det samma som att acceptera att 66 667 plastpåsar (lågt räknat) sprids i vår kommun per år, varav en hel del hamnar i Vättern. Detta skulle ingen acceptera. Att mikroplatserna inte syns på samma sätt gör inte problemet mindre.Vätternvårdsförbundet har nyligen återigen redovisat att mikroplaster finns i Vättern och att större koncentrationer finns framförallt i närheten av städer och tillflöden till sjön.

Ett effektivt sätt att minska spridningen av plast är at se över alternativen till granulat i konstgräset. Det bör Hjo kommun också göra. Vi är medvetna om att kostnaden för att byta kommer att leda till invändningar; att den riskerar att bli så hög så att vi inte har råd att låta våra barn spela fotboll året om. Vi menar emellertid att det blir motsägelsefullt då det är just våra barns framtid som vi handlar med om vi skulle säga att vi inte har råd. Snarare handlar det om vuxnas betalningsvilja. Det finns alternativ.

Fråga: Är Hjo kommun villig att undersöka alternativen och därefter byta till ett alternativ som är skonsamt för vår miljö idag och i framtiden.

Naturskyddsföreningen i Hjo

Klicka här för att läsa kommunfullmäktiges svar: NSF Hjo kf § 150