Naturskyddsföreningen i Hjo är vinnare av Hjo kommuns miljöpris 2021

Naturskyddsföreningen i Hjo är stolta och hedrade över att ta emot Hjo kommuns miljöpris 2021. Det är en bekräftelse på det viktiga arbete som utförs av Naturskyddsförening Hjo för att informera och värna om natur, miljö och klimat. Med pågående klimatkris och massutrotning av planetens arter blir detta arbete ännu viktigare i framtiden.

Priset delades ut av kommunalrådet Catrin Hulmarker i samband med invigningen av Hjo kulturveckor lördagen 11 september. Priset togs emot av Reine Fagerberg, ledamot i styrelsen för Naturskyddsföreningen i Hjo. Motiveringen lyder:

Naturskyddsföreningen i Hjo arbetar för att öka Hjobornas kunskap om en hållbar framtid. De deltar aktivt och ideellt vid olika arrangemang som ordnas i Hjo och arrangerar även egna kvarterskvällar och kurser på olika teman. Ett exempel är sommaren utbildningstillfälle i Hjoåns dalgång kring invasiva, främmande växter och hur vi kan minska deras skadliga framfart i naturen. Speciellt viktiga insatser gör Naturskyddsföreningen inom området ängsskötsel. Blommor, fjärilar, humlor – ja, alla möjliga pollinerare får sina levnadsvillkor förbättrade tack vare Naturskyddsföreningens arbete i Hjo, vilket också gynnar oss människor.

Diplom Hjo Kommuns miljöpris 2021 Reine Fagerberg - Hjo Kommuns miljöpris 2021