Kvarterskväll med tema ”Fixa grejen”

Ett 30-tal personer hörsammade inbjudan till Kvarterskvällen den 3 oktober. Temat för kvällen var ”Fixa grejen” och handlade om hållbar konsumtion, om att laga istället för att kasta och köpa nytt, att låna prylar av varandra istället för att äga allt själv och om att köpa begagnat istället för nytt.

Under kaffet sjöng Elisabeth Johansson ett par av sina visor. Efter en kort inledning av Per Madestam delgav därefter tre inbjudna gäster sina perspektiv kring ämnet. Magnus Nordqvist berättade om hur stressen i hans liv utlöste en livskrasch där inte minst mobiltelefonen bidrog till detta. Under sin sjukskrivning tog han revansch på sin ”plågoande” och demonterade ner den i detalj och upptäckte att det inte alls var så svårt att laga och byta ut beståndsdelar på mobilen. Nu uppmanade han oss att också ta kontrollen över våra prylar genom att lära oss laga och få en annan känsla för dem genom den tid och det engagemang vi lägger ner istället för ”köp-slit-släng”.

Anneli Pettersson talade om hur man kunde förvandla gamla textilier till fantastiska bivaxdukar och på det sättet slippa mycket engångsplast. Hon hade flera egentillverkade dukar med sig och även flera fina sydda väskor som motpol till dagens ”påssjuka”.

Sist ut var Daniel Forsling. Han resonerade kring begreppet hållbarhet utifrån sitt livsperspektiv där tiden med familjen går före pengar och yrkesarbete. Med ett familjefoto, en väggklocka, en låda spik, en stor rödbeta med smaklig blast och två flaskor såpa illustrerade han sina tankar om livskvalitet och ansvar.

Kvällen avslutades med samtal om dessa frågor och vad man som individ kan göra för att påverka andra till en hållbarare livsstil.