Verksamhetsberättelse för 2018

årsstämman, som hölls på en kvarterskväll, berättade Mia Svedäng från Naturskydds-föreningens rikskansli om projektet Viva vatten och om hur vi kan vara rädda om vårt vatten och hur vi kan göra skillnad. Traditionsenligt serverades fastlagsbullar och kaffe.

Den 24:e mars var det Earth Hour, som förutom fackeltåg från Park och samling på torget bjöd på en spännande mörkervandring. Naturskyddsföreningen bidrog med uggleljud vid kyrkogården. Man kunde också vara stilla och lyssna på musik i kyrkan. Detta var ett samarrangemang med bl.a. Hjo kommun, Svenska kyrkan och Friluftsfrämjandet. Många deltog i arrangemanget.

I mitten av april samlades vi en lördagsförmiddag och räfsade ängen i Långeruder. Ett litet gäng på ett tiotal medlemmar gjorde en insats för den biologiska mångfalden.

En kväll i maj samlades vi för att i Missveden träffas och umgås med Nya Hjobor. Vi informerade om allemansrätten och tävlade om att hitta olika föremål i naturen. Equmeniascouterna arrangerade pinnbrödsbak och Friluftsfrämjandet bjöd på dryck. ICA hade sponsrat med frukten, tack! Språkvän var också medarrangör.

Sent på kvällen dagen före nationaldagen samlades vi för att njuta av försommarnatten. Vi kunde p.g.a. brandfaran inte grilla korv, men kaffet smakade gott. Ett tiotal personer deltog i vandringen i Hjoåns dalgång under Naturnatten.

Under hälsoveckan anordnade vi en vandring i Hjoåns dalgång, där vi visade på naturens lugnande och läkande effekter, njöt av det enkla och vackra i naturen och så småningom fick vara med när Per och hans hästar slog maden vid Hjoån. Vi kunde berätta litet om ängsskötsel. Det var otroligt varmt, så citrondricka, skugga och Elisabeths gitarr och sång var efterlängtat. Därefter orkade vi hjälpa till att hässja hö en stund.

I mitten av augusti var det dags för slåtter i Långeruder. Ett glatt gäng med vassa liar samlades och snart var ängen både slagen och räfsad. Vi sparade en del av ängen till en ny slåtterdag. Nu tillsammans med Hjo Trädgårdsförening, som ville ha en lektion i lieslåtter. På hemsidan finns bilder från ängsslåttern.

Styrelsen har under året haft ett par styrelsemöten och kretsen har varit representerad vid såväl länsstämman i Grästorp (Amie Gustavsson och Ulla Kjellander) som riksstämman i Uppsala (Mohammed Albeool).

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 216 (220) varav 85 (84) var familjemedlemmar. Förra årets siffror inom parentes.

Ulla Kjellander                                                                    Per Madestam

Ordförande                                                                        Vice ordförande

Anders Thornblad                                                              Ingmar Andersson

Kassör                                                                                  Ängsansvarig