Verksamhetsberättelse för 2017

årsstämman berättade Bengt Eriksson engagerat under rubriken”De dimhöljda bergens gorillor och vandring med schimpanser i Kibale National Park” om en resa i Uganda. Traditionsenligt serverades fastlagsbullar och kaffe.

Den 25:e mars var det Earth Hour, som förutom fackeltåg från Park och samling på torget bjöd på en spännande stadsvandring i mörker. Naturskyddsföreningen bidrog med en ugglestation. Det informerades om fairtrade, lästes västgötaberättelser och spelades fiol i lusthuset i dalgången. Man kunde också vara stilla och lyssna på musik i kyrkan. Detta var ett samarrangemang med bl.a. Hjo kommun, Svenska kyrkan och Friluftsfrämjandet.

Andra lördagen i april räfsade vi ängen i Långeruder. Ett litet gäng gjorde en insats för den biologiska mångfalden.

En kväll i maj samlades vi för att i Missveden studera hur gallringen vid bäcken hade förändrat floran. Detta är en återkommande aktivitet och vi hoppas på fler arter för varje år. I år var vi dock litet för tidigt ute.

Sent på kvällen dagen före nationaldagen samlades vi för att njuta av försommarnatten. Vi hade eld bakom Hammarnskolan och bjöd på korv och fika. Ett tiotal personer deltog i vandringen i Hjoåns dalgång under Naturnatten.

I mitten av augusti var det dags för slåtter i Långeruder. Ett glatt gäng med vassa liar samlades och snart var ängen både slagen och räfsad.

Under miljövänliga veckan anordnade vi på kommunens kvarterskväll på Kulturkvarteret en kväll under rubriken ”fräsch på riktigt”, då vi berättade om föreningen, tipsade om miljövänliga produkter och tillverkade deodorant av basvaror, som vi alla har i köksskåpet. Det var tyvärr få deltagare.
På hemsidan finns bilder från ängsslåttern.

Styrelsen har under året haft ett par styrelsemöten och kretsen har varit representerad vid såväl länsstämma som rikskonferens.

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 220 (223) varav 84 (85) var familjemedlemmar. Förra årets siffror inom parentes.

Ulla Kjellander Per Madestam
Ordförande Vice ordförande