Dag om hållbara alternativ i skogsbruket, 14:e november

Dag om hållbara alternativ i skogsbruket

Missveden Hjo den 14 november kl. 10-16
Hjobygdens Naturskyddsförening inbjuder till en dag om alternativt skogsbruk och alternativa brukningsmetoder. Skogsdagen kommer att äga rum på fritidsgården Missveden utanför Hjo.
Fokus under dagen kommer att vara hyggesfritt skogsbruk enligt Lübeckmodellen, som Silvaskog AB introducerat i Sverige. Så här skriver de på sin hemsida: ”Det handlar om att ta ut en ny riktning: Att varje åtgärd vi gör i skogen leder den mot en mer naturlig struktur och sammansättning. Svårare än så är det inte. Skog är det som naturlig växer på så gott som all mark. Vill vi något annat så behövs ständiga insatser. Åkrar och betesmarker växer igen med skog så fort vi slutar att bruka dem. Lübeckmodellen bygger på skogens naturliga förmåga att växa och föryngra sig. En skiktad blandskog, naturlig vegetationstyp och ”minimum interference” är ledord som ger livskraftiga bestånd och god ekonomi.” (www.silvaskog.se).

Program:
10.00 Välkommen och kaffe
10.30 Föreläsning om hyggesfritt skogsbruk enl. Lübeckmodellen, Sigvard Gustavsson
11.30 Lübeckmodellen i praktiken, skogsvandring med anknytning till föreläsningen.
13.00 Lunch
14.00 Demonstation av insatser med stor naturhänsyn. Alternativa brukningsmetoder i kontinuitetsskogsbruk samt exempel på tillvägagångssätt i känsliga områden.
Hästen i modernt skogsbruk (griplastarvagnskörning och lunning), Terri – bandgående biokombimaskin (skotare/skördare), Ebeaver – radiostyrd bioenergiskördare mm.
16.00 Sammanfattning och avslutning

Medverkande: Sigvard Gustavsson, Vittsjö: Hästentreprenör, själv skogsägare som valt att ställa om sin skog till hyggesfritt enl. Lübeckmodellen. Har deltagit och arrangerat flera kurser med företaget Silvaskog, vilka lanserat Lübeckmodellen i Sverige.
Övriga medverkande: Malin Sahlin, sakkunnig skogsfrågor NSF, Skogsstyrelsen, Tom Meurling ordförande för Skoghästen – föreningen Sveriges Hästkörare.
Peter Magnusson, Tibro, JD Skogskonsult, Karlsborg, Naturnära Hästkraft, Hjo, Hälde hästkraft, Vittsjö, mfl

Anmälan: Senast den 6/11, till Ulla Kjellander, tfn 0503-19041, eller e-post: kjellander@ebrevet.nu
Dagen kostar inget. Hjobygdens naturskyddsförening bjuder på förmiddagsfikat. Lunch finns att köpa på plats (60 kr).

Vägbeskrivning; Söder ifrån: väg 195, Vid andra infarten till Hjo ta vänster i rondellen mot Korsberga, efter 2 km sväng vänster mot Missveden. Följ skyltningen ”Skogsdag”.
Norr ifrån: Väg 195, vid tredje infarten mot Hjo, sväng höger i rondellen mot Korsberga, efter 2 km sväng vänster mot Missveden. Följ skyltningen ”Skogsdag”.
Väster ifrån: Från väg 194 sväng höger framme i Hjo, riktning söderut på v. 195 mot Jönköping. Vid nästa rondell sväng höger mot Korsberga, efter 2 km sväng vänster mot Missveden. Följ skyltningen ”Skogsdag”.
Välkomna till en mycket spännande dag om naturnära skogsbruk!

Hjobygdens Naturskyddsförening

IMG_2428i sammarbete med: Skogshästen, Studiefrämjandet och Skogsstyrelsen